înapoi la: Editoriale
Carlos Ghosn - evadarea care bate Hollywood-ul


 

 

Personaj de film, profil de extraterestru

Spectacolul dramatic pe care îl parcurge Carlos Ghosn nu ne poate lăsa reci, nu-l putem privi cu nepăsare totală. Arestarea de la sfârșitul anului 2018 pe aeroportul din Tokio, încarcerarea, apoi transferul într-un arest la domiciliu, urmată de o evadare care bate Hollywood-ul, sunt clișee reale, nu fac parte din vreun film de acțiune... Vorbim despre o super personalitate, Carlos Ghosn, fost boss al celei mai mari companii de producători auto din lume, Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi! Nu este un personaj inventat de vreun scenarist. Fostul președinte-director general Renault este un om cu trei cetățenii (libanez, brazilian și francez). Poziția lui socială, puterea lui financiară și decizională păreau a descrie mai degrabă un extraterestru. Rezultatele manageriale îl recomandau ca pe un geniu, fără precedent - salvase Nissan-ul dintr-un colaps istoric!

Nu ar fi fost imposibilă o relocare parțială de la Mioveni

Carlos Ghosn a preluat șefia totală Renault de la Louis Schweitzer, cel care câștigase „pariul cu Dacia”, achiziția românească dovedindu-se un succes de proporții! Pariul lui Ghosn a fost făcut cu automobilul electric. Nu-l interesa foarte tare Dacia din România, unde i se părea că se ajunsese la costuri salariale prea mari. Nu degeaba era supranumit „cost killer”. Consiliera lui personală, mâna dreaptă-oficial, doamna Mouna Sepheri, membră a comitetului director, este cea care s-a ocupat personal de achiziția Dacia și care, cu siguranță, cunoaște perfect Uzina de la Mioveni, dar și încrengăturile specifice din administrația și politica românească... nu tocmai favorabile. Ghosn este cel care a decis implementarea unei uzine DACIA în Maroc, la Tanger. Uzina de la Mioveni a avut o șansă, după părerea mea, prin Nicolas Maure, directorul general, care a înțeles că trebuie păstrată locația românească, găsind și soluțiile competitivității, altfel exista riscul unei relocări parțiale, odată cu venirea lui Ghosn.

 

Nici Renault nu-l mai vede bine...

Revenim la tristul destin al lui Carlos Ghosn. Arestat de japonezi pentru o presupusă fraudă fiscală și alte nereguli financiare majore, s-a trezit cu acuze și din partea francezilor de la Renault, care au început să descopere derapaje financiare majore în cadrul Renault. Până în prezent, Renault nu a formulat vreo plângere în justiție, dar există surse din interior, potrivit cărora problemele moștenite de la Ghosn ar putea răbufni... Nu întâmplător, cel care i-a succedat, Vincent Bellore, nu a rezistat decât câteva luni pe post, fiind destituit tocmai pentru motivul de a-i fi fost prea aproape lui Ghosn...

Momentan, postul de director general Renault este girat, pe o perioadă interimară, de către doamna Clotilde Delbos, directoarea financiară a grupului francez. Și dacă la cârma Renault este chiar directorul financiar, nu ne mai miră de ce ordinul de zi în toate Uzinele Renault este: „cheltuieli zero”... Desigur, exagerez încercând să redau starea de austeritate financiară Renault post administrație Carlos Ghosn.

Cert este că nici Uzina de la Mioveni, care a înregistrat anul trecut un nou record de vânzări, nu este scutită de ordinul de zi din Renault... Zâmbetul șarmantului director general Christophe Dridi abia mai poate ascunde scrâșnetul presiunii dictate asupra cheltuielilor la Dacia. Nici măcar întâlnirea de sfârșit de an cu ziariștii români nu a fost scutită de canonul „cheltuieli zero”... caz fără precedent!

Evadarea a fost lăsată să curgă... ?!

Intensitatea dramei Carlos Ghosn atinge cote inimaginabile, paroxismul fiind marcat de evadarea lui din arestul la domiciliu, din Tokyo, cu un avion privat, clandestin, în Liban, țara lui natală, singura de altfel, dintre cele trei cu cetățenie, care nu are un acord de extrădare cu Japonia! Pașapoartele lui Ghosn erau reținute de către justiția nipponă, dar, în mod dubios, Carlos Ghosn ar fi intrat în posesia unui alt pașaport francez.

S-ar putea spune că sistemul de justiție japonez are fisuri serioase, având în vedere ușurința cu care a evadat Carlos Ghosn, dar eu îndrăznesc să cred că nu trebuie să subestimăm mințile niponilor și dau ca sigur scenariul potrivit căruia această evadare a fost lăsată să curgă... pentru a se elimina orice dubiu cu privire la pretinsa nevinovăție invocată de către inculpat. Ghosn îi acuză pe procurorii japonezi de torționarism, de nerespectare a drepturilor omului, acesta fiind motivul evadării. E un joc de imagine, cred, în favoarea japonezilor, prin care se probează de fapt vinovăția fugarului...Procurorii japonezi îl vor recupera pe Carlos Ghosn și îl vor pune sub acuzare cu vinovății suplimentare, constituindu-se probele obținerii unei sentințe de condamnare în instanță.

Ghosn cere indemnizația de pensie

 Până una alta, fostul PDG a anunțat că va acționa în instanță Renault pentru obținerea indemnizației de retragere la pensie, nerecunoscând actul de demisie consemnat de Consiliul de Administrație Renault. El solicită un venit anual de cca 700 mii de euro... E cu gândul tot la bani... am putea zice, malițios. Războiul rece devine din ce în ce mai cald, spre fierbinte. Ghosn nu are probleme doar cu justiția japoneză... el intră deja în conflict direct cu Renault! În Franța nu cred că va reveni, mai ales că francezii nu-l prea simpatizează de fel... Nu intru în detalii, de ce...

 

Lăcomia distruge omenia...

Statutul de fugar a lui Ghosn este dezolant. Povestea aceasta tristă are o morală evidentă. Lăcomia umană, această poftă nestăvilită de bani și putere este o boală de care nu sunt feriți nici cei mai titrați oameni. Nu ține nici de cultură, nici de educație, nici de poziție socială sau financiar-economică, nici de naționalitate sau de cetățenie... Lăcomia lovește fără milă unde nu te aștepți! Consecințele sunt extrem de dramatice, pentru că există întotdeauna și victime colaterale.

O altă morală i-ar putea trezi pe cei care se cred atotputernici și nemuritori când ajung să se cocoțeze în vreun vârf de piramidă. Nu există niciodată garanția nemuririi, nici măcar în timpul vieții, eufemistic vorbind...

 

P.S.Carlos Ghosn deține cea mai înaltă ditincție a statului român, acordată de Președinția României: Ordinul național STEAUA ROMÂNIEI. Aceeași distincție i-a fost acordată în vara anului trecut și succesorului său, domnul Vincent Bellore, care la scurtă vreme a fost demis din funcția de director general Renault. Nu comentez graba Cotroceniului cu care oferă ordinele de recunoștință... dar mă întreb de pe acum, oare cum se va proceda în eventualitatea unei condamnări definitive a lui Carlos Ghosn?! Nu de alta, dar precedentul caz Adrian Năstase a deschis „tradiția” retragerii ordinelor naționale pentru persoanele care au suferit o condamnare penală.

 

 

 

Notă:

Închei cu o remarcă pozitivă la adresa producătorului francez, care a avut inspirația să investească la Mioveni, în avantajul ambelor părți. Fostul PDG Louis Schweitzer a meritat pe deplin toate onorurile Președinției României și ar trebui, cred, mai mult decât atât, atribuirea numelui său unei străzi din București și unei străzi din Mioveni. Piața din fața Casei de Cultură din Mioveni, unde tronează pe bună dreptate bustul lui Constantin Stroe, ar putea primi numele de Louis Scweitzer. De asemenea, numele lui Constantin Stroe trebuie înscris pentru posteritate fie pentru o stradă, fie pentru o instituție, atât în Mioveni, cât și în Pitești. Ei doi sunt artizanii reali ai creării premiselor succesului DACIA.

 

 

Nicolae Badiu

Site-uri conexe: Badiu - EuroPress | Facebook | Blog
Acest site foloseste "cookies" pentru a usura navigarea in site si numararea vizitatorilor intr-o perioada de timp. Prin continuarea utilizarii acestui site va dati acordul folosiri acestora. Multumim pentru intelegere. Apasati aici pentru mai multe informatii. X