Frankfurt 2017, un posibil dublu reper istoric pentru DACIA
Am postat în acest loc, cu mult timp în urma, o atenționare
cu privire la apariția unui material despre Dacia la Frankfurt 2017. Am călcat
cu stângul în această rubrică, știu….Îmi cer scuze pentru înșelarea așteptărilor celor câteva sute de vizitatori.
Cei care mă cunosc știu prea bine cât de atașat sunt eu de Dacia și ca atare
cât de mult îmi place să scriu pe acest subiect. Probabil că ezitarea mea are o
motivație la nivel de subconștient. Sau poate e vorba pur și simplu despre o
delăsare...
În fine, un Salon
Auto Internațional este un eveniment major în lumea constructorilor auto! La
Saloane se fac și se desfac lucruri. Premiere, noutăți absolute în tot ce ține
de lumea auto, vești de ultimă oră, prezentări cu tam tam, adevărate spectacole
în lumini și sunete potrivite. La Saloanele Auto ai ocazia să faci cunoștință
cu oameni din boardul marilor companii, până la nivel de Președinți Directori
Generali. Acești oameni sunt piese rara avis....sunt creiere de care depinde mersul
economiei mondiale în bună măsură, pentru că industria auto face jocurile
piețelor și locurilor de muncă.
Călătoria mea la
Frankfurt a fost una specială, pentru că am avut șansa să zbor împreună cu
nimeni altul decât directorul general Renault Dacia România, Yves Caracatzanis.
Într-o cursă Lufthansa, între București și Frankfurt, am respirat același aer
și am mâncat același meniu de la clasa economic, cu acest om, Yves
Caracatzanis, de care depinde în mare măsură acum destinul Uzinei Dacia de la
Mioveni. O uzină care dă mai mult de trei la sută din PIB ul României și ține
în pâine, peste o sută de mii de români, plus familiile lor!
La Frankfurt știam că se va lansa un nou
Megane și un nou Duster, în cele două
standuri vecine, de același sânge, Renault și Dacia. Dar , atentie, Dacia nu
înseamnă la ora actuală doar România. Sunt vreo 11 locuri în care se fabrică Dacia
sau cel puțin se asamblează produsul final Dacia. Cand spun Dacia, mă refer la
Logan, Sandero, Duster, etc...produse din gama așa numiă ENTRY... Dacia, în Rusia de exemplu, este Renault...și
numai acolo. Aproape 50 la sută din totalul acestor modele ENTRY se fabrică sub
numele de Renault iar restul sub numele de DACIA. La noi se știe mai ales de fabrica
din Tanger, Maroc, unde se fac Dacii și unde, suntem amenințași periodic că, se
va muta producția de la Mioveni.
Ei bine, la
Frankfurt, în primul rând din lojă, la Gala premierei Noului Duster, nu a stat nici
directorul de la Uzina din Maroc și nici cel de la Avtovaz din Rusia și nici un
alt director de la vreo uzină de Dacii din lume. În centru, ca naș mare, a stat
Yves Caracatzanis, directorul general al Uzinei din Mioveni, alături de presa
din România! E limpede că acest Duster a fost creat pentru a fi fabricat la
Mioveni!
Un motiv de a ne
umfla în pene, noi românii, dar, eu aș completa, și un motiv de îngrijorare. E
vorba despre pericolul ca la Mioveni să rămână în fabricație doar modelul
Duster, pentru că, știu din culise, unde mai transpiră una alta chiar și pentru
un ziarist român, că având în vedere bâjbîielile Guvernului Român în relația cu
Renault, a apărut ca strategie de rezervă, mutarea fabricației celorlalate
modele de la Mioveni și să se păstreze
aici o fabricație monogamică Duster, din rațiuni de siguranță. Întrebat pe
această temă, Yves Caracatzanis, cu zâmbetul lui inconfundabil, nu a negat
răspicat această posibilitate și printre rânduri a lăsat să înțelegem că nu ar
fi imposibil ca la Mioveni să ne trezim cu fabricația unui singur model,
respectiv DUSTER.
Frankfurt 2017 ar putea rămâne, odată cu
lansarea noului Duster, un dublu reper istoric Dacia la Mioveni. Și ca model și
ca structură de fabricație...
Nicolae Badiu