Renault, Dacia-spațiu și timp, succese și drame...
Renault, Dacia-spațiu și timp, succese și drame...
Grupul Renault se află azi pe podiumul
primilor trei constructori de automobile din lume, iar din acest grup face
parte și Marca Dacia, prezentă cu una dintre cele mai mari locații de
fabricație la Mioveni! Uzina de lângă Pitești reprezintă de altfel locul
istoric al nașterii DACIA, în cadrul Renault. De-aia ne interesează maxim!
În 1999, Louis Schweitzer, PDG
Renault făcea un pariu cu DACIA, semnând contractul de privatizare al Uzinei
românești. Nimeni nu credea în proiectul autoturismului de 5 mii de euro,
sugerat de Constantin Stroe și pus în aplicare de către constructorul francez.
Uzina de la Mioveni devine centrul istoric al unui proiect care se va dovedi
salvator pentru Renault în timpul crizei din 2008 și rămâne în continuare ca o
locomotivă pentru Grup, producția și vânzările de autoturisme Dacia fiind
ântr-o continuă creștere!
Dacia se fabrică în 11 țări
Dacă în 2004, când a fost lansat
LOGAN, autoturismul miracol, Uzina de la Mioveni era singura din lume care
fabrica acest model, acum, după 15 ani, autoturismele din Marca Dacia se
fabrică în 11 țări, iar anul trecut Uzina din Tanger, Maroc, a depășit
producția de autoturisme realizată la Mioveni! Modelul LOGAN este al treilea cel
mai vândut model de autoturism de către Renault, din toate timpurile, după Clio
și Megane, în condițiile în care acesta se află în fabricație abia din 2004...
În 2009, tot la Uzina de la
Mioveni, este lansat un alt model cu succes miraculos de piață-DUSTER! Un model
SUV, care face senzație de la an la an pe piețele din întreaga lume. DUSTER-ul
este fabricat în principal la Mioveni, uzină care se situează pe primul loc în
România ca cifră de afaceri. Cu cca 5 miliarde de euro, Renault are o pondere
de aproape 4 procente din PIB ul României.
Carlos Chosn, drama nebănuită de nimeni!
Renault face istorie la nivel
mondial reușind să suresciteze producătorul nipon NISAN și să preia
managementul AVTOVAZ cu o investiție majoră de 25 procente, sub președenția lui
Carlos Ghosn, un personaj absolut fascinant, cu trei cetățenii, (libanez,
brazialn, francez). Ei bine, cu trei
pașapoarte și vorbitor a peste șapte limbi, Carlos Ghosn păre un extraterestru,
de neoprit în cuceririle și succesele lui pe tărâmul auto planetar! Cât despre
Uzina de la Mioveni, viziunea lui C.G. s-a exprimat într-un registru mult mai
complex decât a precedentului PDG, Louis Schweitzer... Au fost construite noi
și noi uzine pentru Marca Dacia, iar la Tanger, în Maroc, a investit într-o
Uzină care vine să pună presiune maximă pe nivelul de competitivitate de la
Mioveni.
Ei bine, ”extraterestrul”
Carlos Ghosn este oprit totuși... Printr-o operațiune ca în filme, pe 19
noiembrie 2018, PDG-ul Grupului Renault-Alianța Nissan, este arestat pe
aeroportul din Tokio! Carlos Ghosn este acuzat de evaziune fiscală prin
declararea incorectă a veniturilor personale, presupunându-se o pagubă totală
de peste 70 milioane de euro pentru statul japonez.Și asta nu ar fi totul. Este
acuzat că a folosit banii japonezilor de la Nissan în scopuri personale,
construindu-și proprietăți în Liban și Brazilia. Apoi, destul de jenant, este
acuzat că a ordonat venituri necuvenite către o soră de-a lui și pentru cea mai
apropiată persoană a sa din Consiliul de Administrație Renault, directorul
delegat PDG, Nouma Sepehri, o juristă iraniană, pe cât de inteligentă, pe atât
de sexi... De numele acestei femei se leagă și Uzina Dacia, ea fiind cea care a
făcut cărțile în tot ce a însemnat realizarea contractului de privatizare a
constructorului român de Dacia...
Revenind la Carlos Ghosn,
acesta și-a dat demisia din funcția de PDG la Renault, luna trecută, la
solicitarea Guvernului francez. ( Statul francez deține 15 procente din
acțiunile Renault). Drama fostului PDG Renault pare de neoprit, acesta
aflându-se în continuare în arestul nipon, într-o pușcărie de maximă
securitate, cu condiții inimaginabil de aspre, umilința la care este supus
fiind de neconceput. Colac peste pupăză, de ultimă oră, pe lângă acuzațiile
niponilor, a mai apărut una extrem de tulburătoare chiar din partea Renault,
Carlos Ghosn fiind bănuit că a beneficiat în scopuri personale de o sumă de 50
mii de euro dintr-un contract de sponsorizare a Castelului Versailles.
O altă acuzație formulată de
către anumite sindicate, dar nu încă oficial, planează asupra lui Carlos Ghosn,
potrivit căreia, acesta ar fi creat un sistem de inginerie financiară prin care
Uzinele externalizate Renault, deci cele din afara Franței, cum ar fi și cea de
la Mioveni, transferă profiturile reale către ”Paris” printr-o bancă bizară
dintr-o țară europeană.
Un fost director de la Dacia,
posibil viitor șef al Direcției Renault
De la sfârșitul lui ianuarie
a.c. Renault are un nou șef al Consiliului de Administrație și un nou director
al Consiliului Director și al celui de Direcție. De remarcat că în Consiliul de
Direcție Renault îl găsim și pe cel care a fost director general la Uzina din
Mioveni, domnul Nicolas Maure. Domnia sa a fost și PDG la AVTOVAZ, iar acum
este director operațional EURASIA. Istoricul și anvergura lui Nicolas Maure îl
recomandă, după opinia mea, ca un posibil viitor șef al Consiliului de Direcție
Renault!
Pariul lui Christophe Dridi pune
pe jar Guvernul României!
La Mioveni, în România, treaba
merge bine, chiar dacă, managerial, Uzina s-a confruntat cu o mică sincopă prin
plecarea intempestivă a lui Antoine Doucerain. După o scurtă intermediere la
cârma Uzinei, de către Jerome Olive, a fost instalat un director general nou. O
numire inspirată, am zis eu, în persoana lui Christophe Dridi, un tip cu
experiență japoneză în domeniul calității, dar și marocană, unde a fost o vreme la Tanger, director
de producție.
Actualul director are o expertiză
deosebită de producție, este un excelent comunicator și are, nu în ultimul rând,
ambiția declarată de a menține istorica Uzina de la Mioveni, ca prim
constructor al Mărcii Dacia în Grupul Renault! Vestea este bună nu numai la
nivel declarativ, având în vedere că, la Mioveni au fost anunțate investiții
noi, care vor mări capacitatea de producție cu 15 procente, ceea ce este
formidabil! Consecințele acestei creșteri de capacități ar trebui intuite și de
actuala guvernare românească, infrastructura având nevoie deopotrivă de o
dezvoltare imediată. Guvernul este practic pus pe jar!
Închei această trecere
telegrafică prin viața Renault, cu speranța că ”pariul” lui Christophe Dridi cu
Uzina Dacia de la Mioveni va fi câștigat întru folosul francezilor, dar și al
românilor...
CINCI cifre rotunde pentru
cinci mari aniversări Renault și Dacia!
NOTA BENE: Remarc că 2019 este un an în care Renault
împlinește mai multe cifre rotunde, demne de mare sărbătoare. Le luăm pe rând:
1. 120 de ani de la înființarea Uzinei Renault de către
Louis Renault în 1899;
2. 50 ani de la fabricația primului autoturism Dacia 1300 în România;
3. 20 de ani de la preluarea Dacia ca Marcă a Grupului Renault, prin privatizarea
de la Mioveni;
4. 15 ani de la lansarea modelului miracol LOGAN;
5. 10 ani de la lansarea SUV-ului care cucerește piața
mondială, DUSTER!
P.S.
Data viitoare voi face probabil și niște marginalii la
Comunicarea Renault România.
Nicolae
Badiu