Uzina Dacia se clatină? Ceva e putred în dealul de la Mioveni...!
Adică, ajungi la o cifră de
afacere de peste 5 miliarde de euro, contribui cu peste 4 procente la P.I.B –ul
României, asiguri peste 150 mii de locuri de muncă direct și în industria
orizontală din țară, plătești slariații la un nivel care atinge sau depășește
cota de salarii din Turcia, Cehia, Polonia sau Rusia și Maroc...și totuși ai
probleme în a evita un conflict de muncă, prin negocieri eșuate cu liderii de
sindicat?!!!... Ceva e putred în dealul de la Mioveni...!
Uzina Dacia de la Mioveni a
atins anul trecut un nou record de fabricație și de vânzări deopotrivă! Noul
director general, Christophe Dridi, fost director de producție la uzina din
Tanger și cu o experiență managerială în domeniul calității japoneze la Nissan,
și-a impus un pariu cu Dacia din România! El a declarat că la Mioveni, nivelul
de competitivitate va plasa Uzina pe primul loc în lumea Renault! Christophe
Dridi a anunțat că uzina își va crește capacitatea de fabricație cu peste 15
procente! Construcții noi, investiții majore și multe locuri de muncă în plus!
S-a trecut imediat la fapte! Uzina angajează salariați, spațiile de producție
se extind, industria orizontală se pregătește de o dezvoltare proporțională,
etc...
La negocierile salariale din
această primăvară, administrația a oferit o nouă creștere semnificativă de
câștiguri pentru muncitori și pentru toate celelalte categorii de angajați! Și
totuși, liderii de sindicat nu sunt mulțumiți! Ei vor mai mult! Ei susțin că
uzina a avut un câștig mai mare anul trecut și că poate oferi mai mult
salariaților! Nu sunt luate în seamă noile investiții! Ce să-i faci ?!... Cultura
românului e bine știută: cheltuim tot de pe avans la lichidare...Cam asta e mentalitatea
românească, în mare... Numai că, patronatul nu este românesc și aici lucrurile
se poticnesc...
Francezii de la Renault nu fac
mașini de ieri, de azi... S-au făcut deja 150 de ani de la înființarea Renault
și în toată vremea asta, patronatul a exersat, a experimentat, a construit
mereu și a devenit unul dintre liderii mondiali ai industriei de automobile!
Francezii nu-și pun niciodată ouăle într-un singur coș! Dacia se fabrică și în
Maroc și în Rusia... și în alte vreo 11 țări...
Și după ce am trecut în
revistă cele de mai sus, vă închipuiți cât de penibilă poate fi reacția forțată
și complet artificială a unui grup minor de muncitori care au reclamat ca
necorespunzătoare mâncarea oferită de administrația Dacia..?! Este complet
ridicol să refuzi hrana subvenționată complet de către administrație și să
afirmi că nu-ți place ciorba de pui și fasolea cu cârnat... Desigur, acțiunea
respectivă a făcut parte dintr-o strategie a sindicatului în negocierea cu
administrația... În fine, mă opresc deocamdată, nedumerit...
Ori negociatorii Dacia-Renault sunt incompetenți, ori
liderii de sindicat au luat-o pe arătură, i-a luat fumul puterii târâși... sau
cineva ostil Daciei îi mână?! Mă întreb și zic și eu....nu dau cu parul!
Nicolae Badiu